Belangrijke reisinformatie voor uw vakantie

Zorg dat u goed voorbereid bent op uw reis. Deze pagina geeft u belangrijke informatie wat u moet weten én wat u moet doen voor vertrek, maar ook voor de terugreis. De informatie is overzichtelijk gerubriceerd; ALGEMEEN, VLIEGREIZEN en ALGEMENE VOORWAARDEN. Zorg dat u, indien van toepassing, aan de toegangseisen voldoet en de juiste documenten bij u heeft. Dit is uw eigen verantwoordelijkheid.

 

ALGEMEEN

(Grens)documenten

U dient over een geldige reisdocumenten te beschikken. Kinderen hebben een eigen paspoort/identiteitskaart nodig. Sommige landen stellen aanvullende eisen aan de geldigheid van het paspoort na aankomst of vertrek uit dat land. U bent zelf verantwoordelijk om in het bezit te zijn van alle benodigde documenten.
Voor auto’s en motoren heeft u een geldig rijbewijs nodig met betreffende autopapieren.

Douaneregels bagage

De regels voor bagage zijn niet in elk land hetzelfde. Veel dingen mogen wel, maar andere niet. En voor sommige dingen moet u misschien iets regelen van tevoren zoals medicijnen.

> Kijk op douane.nl

U kunt ook de speciale Douane App downloaden, zodat u ook op vakantie precies kunt zien wat u wel en niet waar naar toe kunt meenemen.

 

Belgie: kijk op diplomatie.belgië.be.

Medicijnen/medicijnenpaspoort

Indien u medicijnen gebruikt dient u een medicijnpaspoort bij u dragen. Dit is een compleet en actueel overzicht van de medicijnen die u gebruikt. Uw apotheek vult het paspoort volledig in en noteert eventuele allergieën en overgevoeligheden. Mocht er onverhoopt iets gebeuren, dan zijn de artsen direct op de hoogte van uw gebruik. Bovendien is het zo ook voor de douane duidelijk welke medicijnen u bij u heeft en waarom.

Aankomst en vertrek

‘Lekker vroeg aankomen, dan heb je nog een hele dag voor je!’ Aldus een veel gehoorde opmerking van gasten die optimaal van hun welverdiende vakantiedagen willen profiteren. Niet altijd kunt u direct in uw accommodatie terecht omdat deze nog voor u in orde wordt gemaakt. Maar geen probleem, vrijwel altijd kunt u wel gebruikmaken van de faciliteiten van de bestemming, zoals terrassen, zwembad enz.
Een internationale regel bepaalt dat aankomst vanaf ca. 15:00 uur mogelijk is en vertrek voor ca. 11:00 uur. De tijden die gelden bij uw accommodatie treft u op uw voucher. Soms is het ook mogelijk uw accommodatie op de dag van vertrek (tegen een vergoeding) nog even aan te houden. Dit kunt u overleggen met de accommodatie verschaffer.

Vertraging bij aankomst

Indien u door welke oorzaak dan ook met veel vertraging op uw vakantiebestemming arriveert (bijvoorbeeld na 18.00 uur), dan is het van groot belang dat u de accommodatie telefonisch op de hoogte brengt van uw verlate aankomst. Het kan zijn dat de receptie vanaf het aangegeven tijdstip gesloten is. Indien u later arriveert dan de gereserveerde dag van aankomst of eerder vertrekt dan de oorspronkelijk geboekte vertrekdag, ontstaat geen recht op restitutie van de accommodatie en/of niet gebruikte maaltijden. Let wel: het is niet altijd mogelijk om een dag later aan te komen. Wanneer dit bijvoorbeeld een zon- of feestdag is, kan de receptie gesloten zijn.

Reisduur/verlenging

U kunt geen aanspraak maken op terugbetaling van (een deel van) de reissom als u laat aankomt en vroeg vertrekt. Indien u door late aankomst of vroeg vertrek bijvoorbeeld een maaltijd of drankjes mist die bij uw verzorging zijn inbegrepen, is geen restitutie mogelijk. Alleen waar mogelijk wordt een salade of lunch in plaats van een diner aangeboden. Indien u tijdens de vakantie uw verblijf wilt verlengen of veranderen, dient u alle kosten hiervoor ter plaatse te voldoen. Indien u om wat voor reden dan ook uw verblijf onverhoopt eerder moet afbreken, dan wordt dat als een (deel)annulering beschouwd.

Preferenties/essenties

Het kan zijn dat u voor uw accommodatie een voorkeur (preferentie) heeft opgegeven voor bijvoorbeeld een kamer met zeezicht, een appartement op de begane grond, een rustige ligging enz. Wij geven de door u opgegeven wens(en) door aan de accommodatieverschaffer en vermelden die op uw accommodatie voucher. De accommodatieverschaffers doen hun uiterste best om wensen in te willigen. Of het lukt is afhankelijk van allerlei factoren. Aan een preferentie kunnen geen rechten worden ontleend. Houdt u hiermee rekening om teleurstellingen te voorkomen.

Essenties zijn extra wensen van de reiziger(s) die bij boeking door ons schriftelijk zijn bevestigd. Zie hiervoor artikel 2 lid 7 van de ANVR consumentenvoorwaarden. Mocht de essentie onverhoopt niet uitgevoerd worden, dan kunt u een klacht indienen zoals omschreven onder “Problemen ter plaatse”.

Maaltijden

Bij logies/ontbijt begint de verzorging op de dag na aankomst en eindigt op de dag van vertrek met het ontbijt. Bij half- en volpension begint de verzorging met resp. het diner en/of lunch op de aankomstdag en eindigt op de vertrekdag altijd met het ontbijt.
Koffie, drankjes (behalve koffie en thee bij het ontbijt) zijn niet standaard bij de prijs inbegrepen. Bij All Inclusive start de verzorging in vrijwel alle accommodaties vanaf het moment dat u bent ingecheckt en eindigt de verzorging op het moment dat u uitcheckt. Sommige accommodaties staan het toe dat u voor het inchecken of na het uitchecken van alle faciliteiten en verzorging gebruik mag maken. Anderen berekenen hier kosten voor of staan het niet toe. Indien u door late aankomst op de bestemming één van de maaltijden en/of andere verzorging, zoals bijvoorbeeld drankjes bij een All Inclusive verblijf mist, is hiervoor geen restitutie mogelijk. Indien u op uw heenreis laat aankomt, krijgt u vaak een salade aangeboden in plaats van een diner wegens sluiting van het restaurant. Indien er weinig gasten dineren, kan het voorkomen dat de maaltijden worden uitgeserveerd in plaats van dat ze in buffetvorm zijn. In sommige gevallen besluit de dienstverlener om de maaltijdverzorging te wijzigen van buffet naar keuzemenu of v.v.

Schoonmaak

Houd er rekening mee dat de normen en waarden op het gebied van schoonmaken per land verschillend zijn. Zo wordt er op zon- en feestdagen vaak niet schoongemaakt. Meld problemen met de schoonmaak, ongewenst bezoek van ongedierte of verstrekking van bad- of linnengoed altijd direct tijdens uw vakantie aan het schoonmaakpersoneel of de receptie. Achteraf kunnen wij hierin niets meer voor u betekenen. Tijdens uw vakantie kunt u met ongedierte en de bestrijding ervan te maken krijgen. Dit is over het algemeen niet het gevolg van onvoldoende hygiëne, maar heeft te maken met de klimatologische omstandigheden. Let erop dat u etenswaren goed verpakt in plastic zakken en indien mogelijk opbergt in de koelkast. U kunt ter plaatse een insectenverdelgingsmiddel kopen, maar neem eerst contact op met uw accommodatie-verschaffer.

Huisdieren

Op vakantie binnen en buiten de Europese Unie (EU) heeft uw kat of hond een dierenpaspoort nodig. Uw huisdier moet ook een chip hebben. Honden en katten kunnen rabiës (hondsdolheid) krijgen. Daarom moeten ze daartegen zijn ingeënt als u ze meeneemt op reis. Kijk voor actuele informatie op de website van de Nederlandse Rijksoverheid of de Belgische overheid. (zoek op 'huisdieren'). U bent er zelf verantwoordelijk voor dat uw huisdier aan de voorwaarden voldoet die in het vakantieland (en eventueel het doorreisland) gelden.

Indien u een huisdier wenst mee te nemen op vakantie moet u het vooraf aan te melden. De accommodatie verschaffer en indien van toepassing de vervoersmaatschappij moeten het huisdier accepteren.

Faciliteiten voor- en naseizoen

Bij uw accommodatie en in de omgeving kan het gebeuren dat bepaalde faciliteiten gesloten zijn, dit betreft bv. zwembaden, sportfaciliteiten, supermarkten, attracties e.d. In het voor- en naseizoen en/of door weersomstandigheden en te weinig animo kan entertainment in beperkte mate uitvoerbaar zijn. Het animatieteam spreekt veelal de taal van de grootste groep aanwezige gasten.

Extra kosten ter plaatse

Deze kosten betreffen veelal elektriciteit, water, schoonmaak, toeristenbelasting, kluisjes etc. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden indien deze tussentijds gewijzigd worden. De genoemde kosten dienen ter plaatse direct te worden verrekend bij aankomst of voor vertrek, als onderdeel van een overeenkomst tussen cliënt en plaatselijke onderneming.

Verzekeringen

U heeft via Euronature een reisverzekering afgesloten indien de premie op uw reserveringsbevestiging vermeld staat. Deze reserveringsbevestiging is tevens uw verzekeringspolis. Het reserveringsnummer is uw polisnummer. U bent dan verzekerd via Ik kies zelf van a.s.r. Het alarmnummer van a.s.r. is +31 (0)30 699 0708. Deze alarmcentrale is dag en nacht bereikbaar. Kleine schades kunt u na terugkeer via de verzekering verhalen. Voor een vlotte afhandeling dient u de polis van de reisverzekering en de op de schade betrekking hebbende nota’s, bewijzen en verklaringen te overleggen.

 

  • Bij verlies of diefstal dient u aangifte te doen bij de plaatselijke politie en hiervan een verklaring mee te sturen
  • Bij beschadiging van uw bagage dient u altijd een verklaring te vragen van de vervoerder
  • Bij ziektekosten dient u altijd een nota te vragen en het originele exemplaar bij de schadeclaim te overleggen

 

Belangrijk: ga nooit onverzekerd op reis
Verzeker u goed, dit kan u in geval van problemen of ziekte een hoop onnodige kosten en ellende besparen. Houd bij het afsluiten van een reis- en/of annuleringsverzekering rekening welke verzekeringen noodzakelijk of wenselijk zijn in uw specifieke situatie, onder andere afgestemd op uw vakantieplannen en -activiteiten. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van omstandigheden die ons niet kunnen worden toegerekend en waarvoor passende verzekeringen dekking bieden. Laat het origineel van uw polis achter bij familie of kennissen en neem alleen een kopie mee op reis. Voor het claimen van schade is een aangiftebewijs noodzakelijk. U dient de voorwaarden zoals in de polis gesteld, strikt op te volgen.

 

In sommige gevallen zijn de vertrektijden van onze reizen tegen het einde van de vertrekdag of eindigen de reizen aan het begin van de laatste reisdag. Ook in de gevallen waarbij u slechts een gedeelte van de dag reist, wordt dit gedeelte als een volledige reisdag beschouwd. Hiermee dient rekening te worden gehouden bij het afsluiten van een reisverzekering. In sommige landen wordt een buitenlander die betrokken is bij een ongeval (met of zonder schuld) waarbij gewonden en/of doden zijn gevallen, makkelijk in de gevangenis gezet. Verzeker u voor rechtsbijstand.

 

 

Gezondheid en veiligheid

Voor actuele informatie omtrent noodzakelijke of aanbevolen vaccinaties en gezondheidsrisico’s verwijzen wij u graag door naar www.nederlandwereldwijd.nl of het Landelijk Coördinatiecentrum voor Reizigersadvisering op www.lcr.nl.

Wijs op reis/Reisadviezen

Het ministerie van Buitenlandse Zaken helpt met de voorbereiding van de reis. Het reisadvies is gebaseerd op Informatie van de Nederlandse ambassade of consulaat, inlichtingendiensten, vertegenwoordigingen van andere landen, lokale autoriteiten, bedrijven en andere organisaties. Het hoofddoel van het reisadvies is te informeren over de veiligheid in een land. Daarnaast staan er algemene en praktische tips en informatie over de coronamaatregelen in het reisadvies. Raadpleeg voor meer informatie www.nederlandwereldwijd.nl.

Wij adviseren u om de reisapp van Buitenlandse Zaken op uw telefoon te zetten. Met deze reisapp krijgt u, ook tijdens uw reis, actuele reisadviezen.
> Meer informatie

 

's lands wijs, 's lands eer

Tijdens uw vakantie krijgt u te maken met andere cultuur en leefgewoonten dan thuis. Om uw vakantie optimaal te beleven is het van belang dat u als reiziger flexibel ingesteld bent en zich aanpast.
Door u zo goed mogelijk aan te passen aan de lokale gewoonten en gebruiken, zult u uw vakantie zo optimaal mogelijk beleven.

Als er toch een probleem is

Zoals u van ons en de accommodatieverschaffer mag verwachten hebben wij alles in het werk gesteld om u een heerlijk vakantie te bezorgen. Indien u tijdens uw reis van mening bent dat de uitvoering van uw reis niet conform afspraken verloopt, dan dient u rekening te houden met onderstaande richtlijnen:

  • Baseer uw oordeel van de uitvoering van de diensten en daaruit voortvloeiende klachten altijd op de ter plekke geldende cultuur en gewoonten.
  • Meld uw klacht direct ter plaatse bij de leverancier of accommodatiehouder. Indien er geen oplossing gevonden wordt neemt u dan ter plaatse contact op met ons kantoor (+31 416 35 20 40, na kantoortijd en in het weekend kunt u een WhatsApp bericht sturen naar +31 683312158 of stuur een e-mail sturen naar info@euronature.nl
  • Wanneer u zelf wijzigingen aanbrengt in uw reservering(en) of alternatieven boekt, dan kan dit alleen na onze uitdrukkelijke toestemming. In andere gevallen vervalt onze aansprakelijkheid en heeft u geen recht op restitutie.
  • Verzamel zoveel mogelijk (schriftelijke) bewijzen.
  • Wacht u met uw klacht tot u weer thuiskomt, dan kunnen wij helaas niets meer doen om uw probleem op te lossen. En dat is jammer. Klachten worden dan ook niet meer in behandeling genomen

VLIEGREIZEN

E-ticketing

Luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van E-ticketing. In plaats van een papieren ticket, ontvangt u een E-ticketbevestiging per boeking waarop de vluchtgegevens en een E-ticketnummer staan. Deze E-ticketbevestiging heeft u nodig tijdens het (online) inchecken en/of bij controles van immigratie- of douanebeambten.
De voorwaarden van de airline betreffende E-ticketing zijn gelijk aan die van een papieren ticket.

Vertrektijden

Tijden, vluchtnummers, de luchthaven van vertrek en/of aankomst en vluchtschema’s kunnen afwijken van de tijdens boeking opgegeven informatie. De vertrektijden en -luchthaven vindt u ook op uw vliegticket. Controleer uw reisbescheiden dus goed. Te allen tijde kunnen (ook nog op de dag van vertrek of bij terugreis) wijzigingen worden aangebracht. Controleer daarom vanaf 24 uur voor vertrek uw actuele vluchtgegevens op de website van uw vertrekhaven.

Inchecken
  • Online check-in: Via de website van de luchtvaartmaatschappij kunt u vanaf ca. 30 - 24 uur voor vertrek online inchecken. U kunt dan vaak zelf een stoel kiezen en uw eigen instapkaart uitprinten. Bij enkele airlines (Ryanair) is het zelfs verplicht om online in te checken. Kijk voor meer informatie op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
  • Standaard check-in: U dient minimaal 2,5 uur voor vertrek van uw vlucht op de luchthaven aanwezig te zijn en voor de USA zelfs 3,5 uur! Te laat arriveren, kan uitsluiting van uw vakantiereis betekenen. Alle daaruit voortvloeiende kosten (bijvoorbeeld alternatief vervoer) zijn voor eigen rekening. Het “missen” van het vliegtuig geeft geen recht op restitutie.
  • In verband met huidige grote drukte op de luchthavens adviseren wij u om rekening te houden met lange(re) wachttijden. Wilt u zelf ook bijdragen aan een soepele reis? Dat kan door thuis online in te checken en zonder of met zeer beperkte handbagage te reizen. Bij sommige luchthavens dient u eerder aanwezig te zijn en/of kunt u gebruik maken van een selfservice bagage drop-off. Kijk op de website van de desbetreffende luchthaven voor meer informatie en tips voor uw reis. Hoe laat moet u op de luchthaven moet zijn om u vlucht te halen verschilt per vlucht. Check altijd de website van de luchtvaartmaatschappij voor actueel advies en de openingstijden van de check-in balie. Bekijk ook ruim voor u van huis vertrekt of er nog files, wegwerkzaamheden of werkzaamheden aan het spoor zijn en pas uw reis daarop aan.
    Op de tabbladen hieronder treft u links naar de website van de luchthavens en de luchtvaartmaatschappijen.
  • Self-service check-in: U kunt inchecken op de luchthaven met behulp van machines (kiosken) waar u de gereserveerde zitplaats eventueel nog kunt wijzigen en uw instapkaart kunt printen.
    Op de website van de luchthaven van vertrek is vaak meer informatie te vinden bij welke airlines u gebruik kunt maken van de selfservice check-in.
Bagage
  • De toegestane bagagevrijdom tijdens uw vlucht wordt vermeld op het ticket c.q. vluchtbevestiging en/of boardingkaart. Hier wordt ook vaak aangegeven welke gevaarlijke stoffen verboden zijn tijdens uw vliegreis. Neem geen scherpe objecten mee in de handbagage. Speelgoed in de vorm van wapens wordt niet geaccepteerd.
    De voorwaarden voor bagage verschillen per luchtvaartmaatschappij. Wij adviseren u voor vertrek op het ticket of de website van de luchtvaartmaatschappij na te gaan welke beperkingen er gelden.
  • Voorzie uw bagage aan zowel de buiten- als de binnenzijde van adresgegevens of telefoonnummer(s). Bagagelabels zijn verkrijgbaar op de luchthavens en worden niet meer verstrekt bij de reisbescheiden.
  • Bewaar uw reis- en verzekeringspapieren, medicijnen, paspoort en andere waardevolle stukken in uw handbagage en nooit in uw koffer.
  • Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én dienen op de juiste manier verpakt worden meegenomen.Toiletartikelen zoals tandpasta, scheerschuim, haargel, lipgloss en crèmes vallen hier dus ook onder. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een luchthaven binnen de Europese Unie.
  • Afwijkende bagage zoals fietsen, golftassen rolstoelen of een slaapapneu apparaat, wordt als service, al dan niet tegen betaling, door de airline meegenomen indien tevoren aangemeld. Bij boeking kunt u een indicatie van de eventuele kosten opvragen op basis van de op dat moment bekende gegevens. Indien de airline of voorwaarden wijzigen, dan kunt u aan eerder verstrekte informatie geen rechten ontlenen.
  • Bij het afgeven van uw bagage worden bagagereçu’s (bagage-tags) op uw E-ticket geplakt. Deze heeft u nodig in geval van aangifte van verloren bagage. Mocht uw bagage onverhoopt niet aankomen op uw vakantiebestemming of bij terugkomst in Nederland, dan dient u hiervan aangifte te doen bij de afhandelaar van de luchtvaartmaatschappij. Deze stelt dan een zgn. PIR-rapport op, waarmee uw koffer via een internationaal netwerk zo spoedig mogelijk wordt opgespoord en vervoerd naar de plaats van bestemming. Bij het opstellen van het PIR-rapport is het van belang dat u het merk, type, kleur en speciale kenmerken van uw bagage weet. Neem contact op met uw verzekeringsmaatschappij of controleer u de polis. Hierin staat vermeld voor welk bedrag u eventuele eerste benodigdheden kunt aanschaffen. De airline is niet aansprakelijk voor het op een latere vlucht afleveren van uw bagage. Wij raden u aan om uzelf voor dit soort schade te verzekeren.
Mindervaliden

Bij het boeken van een vliegreis kan via ons vervoer worden geregeld van de vertrekhal tot in het vliegtuig. Indien mogelijk kunt u een eigen rolstoel of rollator mee op reis nemen. De voorwaarden verschillen per luchtvaartmaatschappij.

Vertraging

Door onder andere stakingen, stiptheidsacties, redenen van technische aard, extra veiligheidscontroles, niet gearriveerde medereizigers, drukte in het luchtruim, weersomstandigheden en overmacht kunnen vertragingen ontstaan. Elke aansprakelijkheid hiervoor wordt uitgesloten. Dit geldt ook voor het missen van aansluitend (openbaar) vervoer en het mislopen van eventuele afhalers. Eventuele extra gemaakte kosten komen voor uw eigen rekening. Vergeet niet naast het informeren van de accommodatie van uw verlate aankomst ook de eventuele autoverhuurder op de hoogte te stellen van uw verlate aankomst. Wij raden u aan voor vertrek altijd te controleren of uw vlucht volgens plan en tijd wordt uitgevoerd. Raadpleegt u hiervoor de website van de betreffende luchthaven.

Luchthavens parkeren en inlichtingen

Euronature kan voor u op vrijwel alle luchthavens een parkeerplaats reserveren. Informeert u bij een van onze medewerk(st)ers over de mogelijkheden en tarieven.

 

De adresgegevens en routebeschrijvingen van de verschillende luchthavens treft u op de volgende websites:

Algemene Voorwaarden

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
Contactgegevens

Kunnen wij u helpen?

ma-vr: 09:30 – 17:00 uur za: 09:30 – 14:00 uur
Stuur ons een e-mail