Belangrijke reisinformatie voor uw vakantie

Zorg dat u goed voorbereid bent op uw reis (ook de terugreis). Deze pagina geeft u belangrijke informatie wat u moet weten én wat u moet doen voor vertrek. Zorg dat u aan de toegangseisen voldoet en de juiste documenten bij u heeft. Dit is uw eigen verantwoordelijkheid.

 

Check deze informatie meerdere keren voor uw vertrek. Deze pagina wordt voortdurend bijgewerkt (laatste update: 22 juli 2021 - 10.55 uur).

Algemeen

Online inchecken bij reizen per vliegtuig
  • Online check-in: Via de website van de luchtvaartmaatschappij kunt u vanaf ca. 30 - 24 uur voor vertrek online inchecken. U kunt dan vaak zelf een stoel kiezen en uw eigen instapkaart uitprinten. Bij enkele airlines (Ryanair) is het zelfs verplicht om online in te checken. Kijk voor meer informatie op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

 

  • Standaard check-in: U dient minimaal 2,5 uur voor vertrek van uw vlucht op de luchthaven aanwezig te zijn en voor de USA zelfs 3,5 uur! Te laat arriveren, kan uitsluiting van uw vakantiereis betekenen. Alle daaruit voortvloeiende kosten (bijvoorbeeld alternatief vervoer) zijn voor eigen rekening. Het “missen” van het vliegtuig geeft geen recht op restitutie.

 

  • Self-service check-in: U kunt inchecken op de luchthaven met behulp van machines (kiosken) waar u de gereserveerde zitplaats eventueel nog kunt wijzigen en uw instapkaart kunt printen.
    Op de website van de luchthaven van vertrek is vaak meer informatie te vinden bij welke airlines u gebruik kunt maken van de selfservice check-in.

 

Bagage bij vliegreizen
  • De toegestane bagagevrijdom tijdens uw vlucht wordt vermeld op het ticket c.q. vluchtbevestiging en/of boardingkaart. Hier wordt ook vaak aangegeven welke gevaarlijke stoffen verboden zijn tijdens uw vliegreis. Neem geen scherpe objecten mee in de handbagage. Speelgoed in de vorm van wapens wordt niet geaccepteerd.
    De voorwaarden voor bagage verschillen per luchtvaartmaatschappij. Wij adviseren u voor vertrek op het ticket of de website van de luchtvaartmaatschappij na te gaan welke beperkingen er gelden.

 

  • Voorzie uw bagage aan zowel de buiten- als de binnenzijde van adresgegevens of telefoonnummer(s). Bagagelabels zijn verkrijgbaar op de luchthavens en worden niet meer verstrekt bij de reisbescheiden.

 

  • Bewaar uw reis- en verzekeringspapieren, medicijnen, paspoort en andere waardevolle stukken in uw handbagage en nooit in uw koffer.

 

  • Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én dienen op de juiste manier verpakt worden meegenomen.Toiletartikelen zoals tandpasta, scheerschuim, haargel, lipgloss en crèmes vallen hier dus ook onder. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een luchthaven binnen de Europese Unie.

 

  • Afwijkende bagage zoals fietsen en golftassen, wordt als service, al dan niet tegen betaling, door de airline meegenomen indien tevoren aangemeld. Bij boeking kunt u een indicatie van de eventuele kosten opvragen op basis van de op dat moment bekende gegevens. Indien de airline of voorwaarden wijzigen, dan kunt u aan eerder verstrekte informatie geen rechten ontlenen.

 

  • Bij het afgeven van uw bagage worden bagagereçu’s (bagage-tags) op uw E-ticket geplakt. Deze heeft u nodig in geval van aangifte van verloren bagage. Mocht uw bagage onverhoopt niet aankomen op uw vakantiebestemming of bij terugkomst in Nederland, dan dient u hiervan aangifte te doen bij de afhandelaar van de luchtvaartmaatschappij. Deze stelt dan een zgn. PIR-rapport op, waarmee uw koffer via een internationaal netwerk zo spoedig mogelijk wordt opgespoord en vervoerd naar de plaats van bestemming. Bij het opstellen van het PIR-rapport is het van belang dat u het merk, type, kleur en speciale kenmerken van uw bagage weet. Neem contact op met uw verzekeringsmaatschappij of controleer u de polis. Hierin staat vermeld voor welk bedrag u eventuele eerste benodigdheden kunt aanschaffen. De airline is niet aansprakelijk voor het op een latere vlucht afleveren van uw bagage. Wij raden u aan om uzelf voor dit soort schade te verzekeren.
Verzekeringen

U heeft bij ons een reisverzekering afgesloten indien de premie op uw reserveringsbevestiging vermeld staat. Deze reserveringsbevestiging is tevens uw verzekeringspolis. Het notanummer is het polisnummer. U bent dan verzekerd via Europeesche Verzekeringsmaatschappij. Het alarmnummer van Europeesche Verzekeringen is +31 (0)20 65 15 777. Deze alarmcentrale is dag en nacht bereikbaar. Kleine schades kunt u na terugkeer via de verzekering verhalen. Voor een vlotte afhandeling dient u de polis van de reisverzekering en de op de schade betrekking hebbende nota’s, bewijzen en verklaringen te overleggen.

 

  • Bij verlies of diefstal dient u aangifte te doen bij de plaatselijke politie en hiervan een verklaring mee te sturen
  • Bij beschadiging van uw bagage dient u altijd een verklaring te vragen van de vervoerder
  • Bij ziektekosten dient u altijd een nota te vragen en het originele exemplaar bij de schadeclaim te overleggen

 

Belangrijk: ga nooit onverzekerd op reis
Verzeker u goed, dit kan u in geval van problemen of ziekte een hoop onnodige kosten en ellende besparen. Houd bij het afsluiten van een reis- en/of annuleringsverzekering rekening welke verzekeringen noodzakelijk of wenselijk zijn in uw specifieke situatie, onder andere afgestemd op uw vakantieplannen en -activiteiten. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van omstandigheden die ons niet kunnen worden toegerekend en waarvoor passende verzekeringen dekking bieden. Laat het origineel van uw polis achter bij familie of kennissen en neem alleen een kopie mee op reis. Voor het claimen van schade is een aangiftebewijs noodzakelijk. U dient de voorwaarden zoals in de polis gesteld, strikt op te volgen.

 

In sommige gevallen zijn de vertrektijden van onze reizen tegen het einde van de vertrekdag of eindigen de reizen aan het begin van de laatste reisdag. Ook in de gevallen waarbij u slechts een gedeelte van de dag reist, wordt dit gedeelte als een volledige reisdag beschouwd. Hiermee dient rekening te worden gehouden bij het afsluiten van een reisverzekering. In sommige landen wordt een buitenlander die betrokken is bij een ongeval (met of zonder schuld) waarbij gewonden en/of doden zijn gevallen, makkelijk in de gevangenis gezet. Verzeker u voor rechtsbijstand.

Autohuur

Bij ophalen of aflevering van uw auto zullen behalve uw persoonlijke gegevens altijd de aanvangsdatum en het tijdstip, de kilometerstand van de auto bij aanvang van de huur, de vermoedelijke duur van de huur, de wijze van betalen, etc. worden aangegeven. U dient er op te letten dat geregistreerd wordt, welk bedrag u als borgsom betaalt. Deze borgsom wordt in het algemeen verlangd in verband met het eigen risico en de volle tank benzine waarmee de auto wordt afgeleverd. U betaalt de borg met een creditcard. Zorg dat u de pincode weet van uw creditcard! De borgsom wordt verrekend met de uiteindelijk te betalen kosten, die bepaald worden als u de auto weer inlevert. Controleert u uw huurauto bij aflevering op eventuele beschadigingen en laat deze vermelden op de huurovereenkomst. Er kunnen u, afhankelijk van de maatschappij, nog een aantal andere zaken gevraagd worden, die tevens op de huurovereenkomst worden vastgelegd. Als u van plan bent om de auto door meer dan één chauffeur te laten besturen, dient u dit te melden. Een auto, bestuurd door een niet-geregistreerde chauffeur is niet verzekerd. Het komt voor dat er een toeslag wordt gevraagd voor gebruik van de huurauto door meer dan één bestuurder. De informatie over de exacte huurvoorwaarden treft u aan op het voucher bij uw reisbescheiden.

 

Huurauto’s geboekt via Sunny Cars zijn altijd “All Risks” verzekerd. Zo’n All Risks verzekering bestaat uit een cascoverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering (de zogenaamde “WA”) van € 7,5 miljoen, een diefstalverzekering en een glas-, banden-, bodem en dakschadeverzekering. Zelfs uw gebruikelijke eigen risico wordt vergoed.

 

Bij autohuur geldt altijd een 24-uurs regeling, dat wil zeggen bij een 8-daagse reis heeft u 7 x 24 uur beschikking over uw auto. Als uw vlucht vertraagd is dient u zelf telefonisch de autoverhuurder op de hoogte te brengen van uw verlate aankomst.

 

Probeert de plaatselijke verhuurder u een extra verzekering te verkopen? Dan verkoopt u hem gewoon ‘nee’ terug want u bent al optimaal verzekerd via Sunny Cars!

Huisdieren

Op vakantie binnen en buiten de Europese Unie (EU) heeft uw kat of hond een dierenpaspoort nodig. Uw huisdier moet ook een chip hebben. Honden en katten kunnen rabiës (hondsdolheid) krijgen. Daarom moeten ze daartegen zijn ingeënt als u ze meeneemt op reis. Kijk voor actuele informatie op de website van de Nederlandse Rijksoverheid of de Belgische overheid.

(zoek op 'huisdieren').

Mindervaliden

Bij het boeken van een vliegreis kan via ons vervoer worden geregeld van de vertrekhal tot in het vliegtuig. Indien mogelijk kunt u een eigen rolstoel of rollator mee op reis nemen. De voorwaarden verschillen per luchtvaartmaatschappij.

COVID-19

Coronabewijs voor reizen met CoronaCheck

Wilt u reizen binnen de Europese Unie? Dan heeft u meestal een negatieve testuitslag of een vaccinatiebewijs nodig. Of een bewijs dat u bent hersteld van corona. Met CoronaCheck kunt u vanaf 1 juli 2021 deze bewijzen laten zien. Het coronabewijs voor reizen met CoronaCheck staat ook wel bekend als het EU Digitaal Corona Certificaat.

> Meer informatie

Coronatest nodig?

Tussen 1 juli en 31 augustus 2021 kunnen Nederlanders zich gratis laten testen voor een vakantie in het buitenland waar een negatieve testuitslag voor nodig is. Maak hier uw afspraak:

> testenvoorjereis.nl

 

Testen die afgenomen moeten worden na 31 augustus zijn niet gratis. Heeft u een coronatest nodig na 31 augustus, dan kunt u hier terecht:

Nederland: Vaccinaties op Reis, HealthCheckCenter, Travel Clinic, PCRtest.nl, Coronalab, Travel Health Clinic en Test2travel. Er zijn kosten verbonden aan deze test. Euronature werkt samen met Vaccinaties op Reis.

> Lees meer over de PCR-test

 

België: neem contact op met uw behandelend arts of klik hier voor meer informatie.

Gezondsheidsverklaring

Alle reizigers van 13 jaar en ouder die van en naar Nederland vliegen moeten een gezondheidsverklaring bij zich hebben. Dat geldt niet als u vliegt met KLM, Corendon, TUI, Transavia of Easyjet. In dat geval vult u de gezondheidsverklaring in tijdens het online inchecken. Vliegt u met een andere maatschappij, dan kunt u het gezondsheidsformulier vinden op de website van de Nederlandse rijksoverheid:

> Meer informatie op de website van de rijksoverheid

Extra informatie voor Belgische reizigers

Passenger Locator Form

Het is verplicht om 48 uur voor vertrek naar België het Passenger Locator Form in te vullen. Na het invullen ontvangt u een QR-code die u nodig heeft om te mogen boarden in het land van vertrek. Deze maatregel is ingesteld door de Belgische overheid en geldt voor de terugreis. 

> Passenger Locator Form

 

Reisadviezen van de Belgische overheid

De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken beschikt over de meest actuele informatie inzake veiligheid en gezondheid op de verschillende bestemmingen. Voor het meest actuele reisadvies (met inbegrip van adviezen inzake veiligheid, lokale wetgeving en reisformaliteiten) kunt u de volgende website consulteren:

> https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen

 

U kunt bovendien uw vakantie registreren. Voor meer informatie verwijzen wij u naar:

> https://travellersonline.diplomatie.be

 

 

Gaat u naar Canarische Eilanden / Mallorca / Spanje?

Reisadviezen & toegangseisen Spanje

Bekijk hier het actuele reisadvies van Spanje inclusief de Canarische Eilanden en Mallorca. Hier leest u ook aan welke toegangseisen u moet voldoen:

> Reisadvies van de Nederlandse overheid

> Reisadvies van de Belgische overheid

 

Coronatest

Heeft u een test nodig? In de maanden juli en augustus kunnen reizigers uit Nederland zich gratis laten testen:

Plan uw gratis test op: http://www.testenvoorjereis.nl.

 

België: neem contact op met uw behandelend arts of klik hier voor meer informatie.

 

Aanvullende informatie voor reizigers naar Monte Marina

Bij het invullen van het FCS Health Control Form wordt er op blad 2 gevraagd naar een regio en town. Voor de regio vult u in: Las Palmas en bij town: Pajera.

Gaat u naar Corsica / Frankrijk?

Reisadviezen & toegangseisen

Bekijk hier het actuele reisadvies van Frankrijk inclusief Corsica. Hier leest u ook aan welke toegangseisen u moet voldoen:

> Reisadvies van de Nederlandse overheid

> Reisadvies van de Belgische overheid

 

Inchecken bij uw vakantiebestemming

Vanaf woensdag 21/7 is het voor alle personen van 18 jaar en ouder verplicht om het EU Digitaal Corona Certificaat te tonen bij aankomst op uw vakantiebestemming. U wordt gecontroleerd op één van de volgende punten:

 

  • Bewijs van volledige vaccinatie:

7 dagen na de 2e prik (Pfizer, Moderna, AstraZeneca)

28 dagen na de prik van Janssen

14 dagen na de éénmalige prik voor personen die al COVID-19 hebben gehad

 

  • Een negatieve PCR-test of antigeentest niet ouder dan 48 uur (zelftesten niet toegestaan)

 

  • Het resultaat van een PCR- of antigeentest van minder dan 48 uur oud die wijst op herstel van COVID-19, tenminste 11 dagen oud en minder dan 6 maanden oud.

 

Coronatest

Heeft u een test nodig? In de maanden juli en augustus kunnen reizigers uit Nederland zich gratis laten testen:

Plan uw gratis test op: http://www.testenvoorjereis.nl.

 

België: neem contact op met uw behandelend arts of klik hier voor meer informatie.

Vliegt u naar Curaçao met TUI Fly of KLM?

Reisadviezen & toegangseisen

De adviezen en de toegangseisen zijn aan veranderingen onderhevig. Hier vindt u altijd het actuele reisadvies:

> Reisadvies van de Nederlandse overheid

> Reisadvies van de Belgische overheid

 

Verplichte PCR-test voor vertrek

In de maanden juli en augustus kunnen reizigers uit Nederland zich gratis laten testen: http://www.testenvoorjereis.nl.

De negatieve uitslag van de test moet u voor vertrek doorgeven via: https://edcardcuracao.com/.

 

België: neem contact op met uw behandelend arts of klik hier voor meer informatie.

 

Verplichte antigeentest tijdens verblijf

Alle reizigers vanaf 7 jaar die op Curaçao arriveren vanuit een hoog risicogebied (o.a. Nederland) en de afgelopen 6 maanden niet gediagnosticeerd zijn met COVID-19, zijn verplicht om op de derde dag van hun verblijf een antigeentest af te laten nemen in een lokaal laboratorium. Reizigers moeten 48 uur voor vertrek naar Curaçao een afspraak maken voor de antigeentest. Dit is voor reizigers onderdeel van het invullen van de Passenger Locator Card en volgt automatisch als laatste stap tijdens de registratie op www.edcardcuracao.com. Hier heeft u de keuze uit meerdere laboratoria. De betaling dient u per creditcard te voldoen.

 

Immigratiekaart & Passenger Locator Card

Via de website > https://edcardcuracao.com/ moet u voor vertrek een Public Health Passenger Locator Card (per persoon) en een immigratiekaart invullen. Door digitaal uw gegevens in te vullen staat u reeds geregistreerd bij de immigratiedienst. Het bewijs van de afspraak voor een antigeentest, samen met het testresultaat van de negatieve PCR-test en de Passenger Locator Card moet u bij aankomst op Curaçao in hardcopy aan de autoriteiten laten zien. Print dit dus vantevoren uit.


Wanneer u vragen heeft over het invullen van de online arrival card dan raden wij aan om onderaan de pagina op de link ‘Contact us’ te klikken, daar staat een e-mailadres waar de vraag gesteld kan worden.

 

Verplichte reisverzekering voor Curaçao

Het is verplicht om een reisverzekering af te sluiten die medische kosten dekt.

 

Verplicht formulier voor de terugreis naar Nederland

Naast een negatieve PCR test en een ingevulde gezondheidsverklaring is het verplicht om een Negative Test Declaration bij het boarden en bij aankomst in Nederland te tonen:

> Negative Test Declaration Form

 

Gaat u naar Oostenrijk?

Reisadviezen & toegangseisen Oostenrijk

Hier vindt u het actuele reisadvies en aan welke toegangseisen u moet voldoen:

> Reisadvies van de Nederlandse overheid

> Reisadvies van de Belgische overheid

 

Coronatest

Heeft u een test nodig? In de maanden juli en augustus kunnen reizigers uit Nederland zich gratis laten testen:

Plan uw gratis test op: http://www.testenvoorjereis.nl.

 

België: neem contact op met uw behandelend arts of klik hier voor meer informatie.

 

Heeft u een reis via of door Oostenrijk gepland? Dan bent u verplicht om in één keer door te rijden zonder tussenstop in Oostenrijk.

Gaat u vliegen?

Informatie luchtvaartmaatschappij

Euronature werkt samen met betrouwbare partners zoals KLM, Transavia en TUI Fly. Laat u vantevoren goed inlichten over wat u kunt verwachten van de luchtvaartmaatschappij waar u mee vliegt. De maatschappijen hebben allemaal extra gezondheidsmaatregelen genomen. De vliegtuigen worden vaker en grondiger gereinigd en de service aan boord is aangepast. Hier vindt u meer informatie:
> Website Transavia
> Website TUI Fly
> Filmpje van KLM

 

Neem een pen mee

Mogelijk moet u extra formulieren invullen in het vliegtuig of op de luchthaven. Zorg ervoor dat u voor vertrek een pen in uw handbagage stopt.

Welke maatregelen kan ik verwachten op de naturistenbestemming?

Veel naturistische bestemmingen zijn landelijk gelegen, ruim opgezet en dus bij uitstek geschikt voor social distancing. Gezondheidsautoriteiten leggen voorschriften op aan alle accommodatiehouders waar zij zich verplicht aan moeten houden. Dit draagt bij aan de veiligheid van iedereen. Dit heeft onder meer betrekking op hygiëne, het vermijden van drukte en het houden van voldoende afstand. Er gelden specifieke processen voor aankomst, vertrek en verplaatsingen op het terrein om contact te beperken. Voor de accommodaties zijn reinigings- en desinfectieprotocollen opgesteld die uitgevoerd moeten worden volgens de voorschriften. Ter plaatse wordt u geïnformeerd over de genomen maatregelen.


Faciliteiten zijn in principe gewoon toegankelijk behalve wanneer het met hygiëne niet toelaatbaar is zoals bij massages. Op sportvelden is het raadzaam een eigen bal mee te nemen. Restaurants, zwembaden, sauna en stranden zijn toegankelijk waarbij iedereen de vereiste afstand van elkaar moet handhaven, ook als u in het zwembad ligt.

 

Maatregelen ter plaatse die u verder zou kunnen verwachten zijn onder meer deze:

  • Zwembaden, sanitairgebouwen en spafaciliteiten worden extra vaak gereinigd en gedesinfecteerd;
  • Ligbedden bij het zwembad worden gedurende het verblijf aan vaste personen of kamernummers toegewezen;
  • Meer ruimte tussen tafels in restaurants, op terrassen en tussen de ligbedden bij het zwembad;
  • Het eten wordt uitgedeeld in plaats van een ontbijt- of dinerbuffet;
  • Afhaalmaaltijden;
  • Er zijn terreinen die gezamenlijke diners aanbieden in aangepaste vorm: gescheiden tafels of er worden tafels tussengezet voor meer ruimte;
  • Restricties op het aantal personen in sanitairgebouwen, de receptie etc;
  • Eénrichtingsverkeer bij de receptie;
  • Personeel dat gezichtsmaskers en handschoenen draagt;
  • Er zijn hotels die ervoor zorgen dat kamers minimaal 24 uur niet bezet zijn alvorens er nieuwe gasten in komen;
  • Gebruik van ozon generatoren om de lucht te reinigen in accommodaties;
  • Verplicht gebruik van desinfecterende handgel;
  • Inchecken per e-mail zodat u bij aankomst niet naar de receptie hoeft;
  • Een temperatuurmeting bij aankomst.
  • Mondkapje kan verplicht zijn bij restaurant (niet aan tafel, wel bij verplaatsingen), bar, receptie of winkel. Neem dus mondkapjes mee op vakantie.
  • Reserveren verplicht voor de kidsclub
Het reisadvies van de bestemming waar ik verblijf is gewijzigd van geel naar oranje. Moet ik mijn vakantie nu afbreken?

In principe hoeft u niet halsoverkop naar huis. Vervroegd naar huis is alleen noodzakelijk indien dit wordt geadviseerd door de Nederlandse of lokale overheid. U kunt uw vakantie dus gewoon afmaken, wellicht met enige aanpassingen of uw vakantie omboeken naar een andere bestemming. Zo hebben wij bijvoorbeeld ook klanten die afgelopen zomer in Kroatië zaten omgeboekt naar een naturistencamping in Oostenrijk waar zij hun vakantie verder konden afmaken. Overleg ook met uw reisverzekering hierover.

Algemene Voorwaarden

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
Contactgegevens

Kunnen wij u helpen?

ma-vr: 09:00 - 17:30 uur za: 09:00 - 14:00 uur
Stuur ons een e-mail